top of page
  • Writer's pictureניב כהן

בקרוב הפרסומות לא יישמעו יותר אותו הדבר...




הקשישים מבינכם אולי זוכרים עוד את המעבר ממונו לסטריאו. התהליך הזה התחיל בשנת 1957 ולקח לטכנולוגיה הזאת עשרות שנים להפוך לסנדרט כפי היא היום.


אז עכשיו אנחנו בעיצומה של מהפיכה באותו סדר גודל, לא פחות. אנחנו בעידן של מעבר מסטריאו לדולבי אטמוס ומיד אני מסביר מה זה ומה המשמעות המטורפת של הטכנולוגיה הזו.

 

אבל עוד קודם, רק בשביל לסדר לכם את הטיימליין, ב-1957 התחלנו לשמוע בסטריאו, בתחילת שנות השבעים המציאו את הסראונד ורק לפני עשור הסטריאו הפך להיות סטנדרט גם בטלפונים הניידים שלנו. 

 

הסראונד קיים היום רק בקולנוע המסחרי והביתי ולא קיים בשום פלטפורמה אחרת בגלל שסראונד הוא לא באמת מהפיכה בצורה שבה אנחנו שומעים. 

וכאן נכנס דולבי אטמוס לתמונה. 

 

דולבי אטמוס זו טכנולוגיה שמדמה את השמיעה האנושית היא משתמשת בפסיכואקוסטיקה כדי להעניק לנו חוויה שאנחנו נמצאים בתוך הסיטואציה ולא מקשיבים לה מקדימה או מהצד. מה הכוונה? בסטריאו אנחנו נמצאים מול זוג רמקולים בלבד ואנחנו מקבלים את מה שיוצא מהם ורק מהם. והחוויה היא פרונטלית כמו שבהופעה אנחנו נמצאים מול הבמה, אבל בדולבי החווייה היא כאילו אנחנו נמצאים על הבמה ממש. זה קורה ע״י פיזור של עד 128 רמקולים בחלל מכל הכיוונים מסביב למטה למעלה ומאחור ממש סוג של כיפת רמקולים שמקיפה אותך מה שיותר סאונד הקיפי וחוות שמע עוצמתית ומרגשת ממש כאילו אתם נמצאים בתוך הסיטואציה. 

 

דבר נוסף בטכנולוגיה הזאת היא התנועה שאפשר לייצר בתוך כיפת הרמקולים, למשל דמיינו זבוב מציק שמסתובב בחדר אתם לא שומעים  אותו רק מקדימה נכון? הוא מתעופף סביבכם מעליכם מאחוריכם הבנתם את הרעיון… כך בדיוק יש את האפשרות להזיז אלמנטים בסאונד בסשן דולבי אטמוס. אם זאת מוסיקה אז אפשר להזיז תפקידים של כלים מסויימים מקדימה לאחור מלמעלה למטה מסביב ועוד. אם זה סרט אז את האפקטים אפשר להזיז באותה צורה שבה הם נעים בסרט או אם זה דיאלוג אז גם אותו אפשר להזיז בדיוק שאותה צורה שהוא נע בתוך הסרט התנועה הזאת מגבירה מאוד את החוייה של הצופה ומעלה את רמת הדופמין במוח מה שמיד יוצר תחושת אופוריה והתרגשות. 


קבלו דוגמה חיה (אוזניות חובה):




 

אנחנו בעיצומה של מהפיכה של ממש ויש לה כמה סימנים מובהקים. 

אפל רכשה חלק גדול מדולבי מה שמסמן שהיא מבינה לאן העתיד הולך והיא כנראה גם תיצור אותו. 

בכל פלטפורמות הסטרימינג כבר אפשר להקשיב לדולבי אטמוס אומנם באוזניות אבל זה רק עניין של זמן עד שזה יגיע לכל בית. 


Abbey Road Studios קיבלו מקדמה של מליוני דולרים מחברת התקליטים יוניברסל כדי להפוך חלק גדול מהחדרים שם לחדרי דולבי אטמוס כדי למקסס את הקטלוג שלה בדולבי. 


הטכנולוגיה כבר מוטמעת בשלושה מותגי רכב-מרצדס וולוו וטסלה וגם פה זה רק עניין של זמן עד שדולבי יהיה סטנדרט בכל הרכבים בעולם. לצורך ההסברה המדעית רכב הוא החלל היחיד בעולם שאפשר לדעת עוד לפני שמציירים אותו מה יהיו התנאים האקוסטיים שלו ולפיהם לתכנן את מערכת הסאונד.

ואלה רק כמה סימנים בולטים בתחום.

 

עכשיו קבלו חוייה שאתם כנראה חווים בקולנוע: נכון שנכנסים לסרט מתחילות הפרסומות האור עדיין דולק נגמר המקבץ נכבים האורות מתחילים הטריילרים ואז פתאום כל הסאונד הופך למדהים? אתם לא מדמיינים הסאונד הופך מסטריאו לסראונד או לדולבי אטמוס ולא סתם החוויה משתנה הסאונד משתנה וכל ההקשבה שלכם הופכת להיות בתוך הסרט ולא רק מקדימה. איך זה היה מרגיש אם החוייה הזאת הייתה מתחילה כבר במקבץ פרסומות כזה? מקבץ שגם כתוב ומצולם בהתאמה לחווית סאונד 360?  איך זה ירגיש אם ככה נקשיב למוסיקה ברכב? או בבית? 

 

יש כמה זאנרים שכבר אימצו את הטכנולוגיה מעבר לקולנוע 

תחום הגיימינג כבר שם כמעט עשור, נטפליקס משדרים את כל הסדרות שלהם בדולבי אטמוס, ופלטפורמות הסטרימינג. 

 

אז מה אפשרי כבר עכשיו עבורכם אצלינו באולפן עם הטכנולוגיה החדשה?

חווית סאונד חדשה ע״י מיקס חדש שיעשה באולפן וידמה את אפקט השמע בתלת מימד ויגרום לפרסומות שעולות בקולנוע להשמע בדיוק כמו הטריילרים והסרט ולא כמו שהן נשמעות היום. בנוסף, פרסומות שיעלו בספוטיפיי או ביוטיוב מי שיקשיב להן בכל סוג של אוזניות יוכל לקבל את חווית הסאונד הגבוהה בעולם של דולבי אטמוס.


לסיכום דולבי אטמוס כבר נמצא בחיים שלנו וזה רק עניין של זמן עד שלהקשיב לסאונד או מוסיקה בסטיריאו יראה לנו מוזר כמו שהיום נראה מוזר להקשיב לטרנזיסטור… 


ניב כהן הוא אחד מהבעלים של אולפני נוב מיוזיק המתמחים ביצירת מוסיקה וסאונד לתחום הפרסום, כולל שימוש בלעדי בטכנולוגיות דולבי אטמוס בישראל.


 

 

 


95 views

Comments


bottom of page