תוצאות תחרות הקריאייטיב הכי נחשבת שאתם לא מכירים- D&AD 2025
- Meiran Pachman
- לפני 3 ימים
- זמן קריאה 2 דקות
עודכן: לפני יומיים

בתוך לוח השנה הפרסומי העולמי, יש תחרות אחת שלא נמדדת בפלאש של השטיח האדום אלא בדיוק של השיפוט. לא התלהבות רגעית, אלא סטנדרט קריאייטיבי בלתי מתפשר. זו תחרות ה־D&AD.
היא פחות מוכרת בארץ מפסטיבל קאן, אבל בעולם הקריאייטיב נחשבת לאחד הפרסים הקשים והנחשבים ביותר. אי אפשר לזכות בה רק עם רעיון טוב או פרזנטציה מבריקה. רק מהלכים שמשלבים בין רעיון יוצא דופן, ביצוע חסר פשרות ואימפקט ממשי מצליחים לקטוף בה עיפרון.
ממש לפני כמה ימים, נערך בלונדון טקס העפרונות ה־63 של D&AD, שבו הוגשו מעל שלושים אלף עבודות מ־86 מדינות. מתוכן חולקו 668 עפרונות. רק שלוש עבודות הצליחו לזכות בעיפרון השחור – ההכרה הגבוהה ביותר בתחרות, שניתנת רק לעבודות שממש מזיזות את התעשייה קדימה
.
אז מי קיבל את העיפרונות השחורים השנה?
העבודה הראשונה הייתה Designing Paris 2024 של W Conran Design. עיצוב גרפי חדשני לאולימפיאדת פריז שמצליח להיות גם משחקי ומודולרי וגם מהודק ועוצמתי. השופטים הגדירו אותו כמהלך ששינה את הדרך שבה עיר שלמה תופסת את עצמה. זו לא רק זהות ויזואלית, זו אמירה תרבותית.


העבודה השנייה הייתה Tailor Swif של A$AP Rocky של Iconoclast LA ובבימויים של וניה היימן וגל מוג׳ה שלנו!. וידאו קליפ שמציג סיפור נרטיבי שלם שבו המוזיקה היא לא רק ליווי אלא לב העלילה. בעידן שבו התוכן הולך ומתקצר, זו יצירה שלא מתביישת להעמיק – וזוכה בדיוק בגלל זה.
העבודה השלישית היא Spreadbeats של FCB ניו יורק. קמפיין שנעשה באקסל – כן, אקסל – ומייצר מוזיקה באמצעות גיליונות נתונים. מהלך שמשלב נוסטלגיה טכנולוגית עם רעיון דיגיטלי שובב שמוכיח שגם מותגים יכולים להפתיע בתוך מרחבים לא צפויים כמו משחקים, ספורט ואירועים חיים.
אבל זה לא נגמר שם. אחד הדברים הבולטים השנה היה הקאמבק של הקראפט. בכל קטגוריה, השופטים חיפשו עבודות שלא רק מבריקות ברעיון אלא מדויקות בביצוע. מהסאונד, דרך העיצוב ועד העריכה – תשומת הלב לפרטים חזרה להיות שחקן מרכזי. קריאייטיב בלי קראפט לא עובר.
גם האפקטיביות הייתה שיקול מרכזי. העבודות שנבחרו הן כאלה שמביאות תוצאה. הן לא רק יפות או מרגשות אלא מצליחות להזיז מדדים, לשנות התנהגות או ליצור השפעה אמיתית על המותג. הרעיון צריך להיות חכם, אבל גם מחובר לקרקע.
ויש גם גאווה ישראלית.
הקמפיין "Swing" של חברת Papaya, זכה בפרס Graphite Pencil בקטגוריית "Sound Design & Use of Music" ובפרס Wood Pencil בקטגוריית "Gaming & Virtual Worlds", וכן נכנס לרשימות הקצרות בקטגוריות הצילום והבימוי. ההפקה, שבוצעה ללא אפקטים דיגיטליים, כללה צוותי פעלולנים מהסרטים "Dune" ו-"Mission Impossible", מה שהוסיף לאותנטיות ולמתח של הסצנה. המטרה הייתה לעודד מבוגרים להתחבר מחדש לתחושת המשחק וההנאה שבפעילות הפיזית, תוך הדגשת השאיפה של Papaya להרחיב את גבולות המשחק מעבר למסך.
בתחום הסוכנויות בלטה במיוחד FCB ניו יורק, שזכתה גם בעיפרון שחור וגם בתואר סוכנות הפרסום של השנה. Serviceplan Design זכתה לראשונה בתואר סוכנות העיצוב של השנה. DIVISION קטפה בפעם החמישית את התואר חברת ההפקה של השנה. Apple נבחרה כלקוח השנה. ו־Koichiro Tanaka קיבל את פרס הנשיא על תרומתו המיוחדת לשילוב בין סטוריטלינג, אינטראקטיביות וקראפט ביצירה דיגיטלית.
המסקנה ברורה: בעולם שבו הכל הופך גנרי וממוחשב, העבודות שבאמת מצליחות לבלוט הן אלה ששוברות את התבניות. כאלה שלא מפחדות ללכת עד הסוף עם רעיון אחד מדויק, ביצוע אחד חד ותוצאה אחת אמיתית.
תחרות D&AD 2025 מזכירה לנו שקריאייטיב טוב הוא לא רק עניין של טעם. הוא עניין של תעוזה, דיוק, ואמונה בכוח של רעיון אחד לשנות מציאות.